”I´m bad. You´re good. We´re made for each other” – Pinkie Roselle
Sam Riley (mm Control) on partaveistä vallattomasti käyttävä, olosuhteiden pakosta kovassa nousukiidossa – tai syöksykierteessä – oleva pikkukonna Pinkie.
Rantakahvilassa tarjoileva ujo kaunotar Rose (Andrea Riseborough läpimurtoroolissaan) päätyy Pinkien piirityksen kohteeksi, mutta rakkaus ei ehkä ole aivan puhdasta.
Kahvilan omistaja Ida (Helen Mirren) yrittää vetää Rosen takaisin tähän maailmaan, pois Pinkien vaikutuspiiristä.
Käsikirjoittajana (mm 28 Weeks Later, The American) kannuksensa hankkinut ohjaaja Rowan Joffe siirtää 30-luvun rikollispiireihin sijoittuneen tarinan 60-luvun alkuun, juuri siihen hetkeen, kun brittiläinen nuorisokulttuuri räjähti jengikahinoihin. Partaveitsiä ei pidetty mukana siistinä pysymisen vuoksi. Tuunattu skootteri alle ja menoksi, oli päivän sana.
Lontoon lähistön rantakaupunki Brighton oli kaikenlaisen vasenkätisen yritteliäisyyden tyyssija. Juhlijoilla oli käteistä. Kaupunki tarjosi kaikkea viihteen ja turmeluksen kiehtovilta aloilta. Joffe keittää kokoon kuohuvan kaupungin kujille ryntäilevän kiihkeän psykologisen trillerin. Rikollisten keskinäiset valtakamppailut toimivat sirkuksena, jonka areenalla Pinkien ja Rosen tuomittu romanssi kokoistaa. Ainakin hetken.
Rowan Joffen ohjaus perustuu Graham Greenen (1904 – 1991) romaaniin. Kestosuositun Greenen teokset ilmestyvät jatkuvasti kautta maailman yhä uusina painoksina. Brighton Rock ilmestyi juuri suomeksi myös pokkarina (Kiveä kovempi, Tammi 2010).
Greenen lukuisat romaanit ovat olleet 40-luvulta (mm Kolmas mies ja ensimmäinen Brighton Rock –filmatisointi) alkaen aivan loputon kultakaivos elokuvantekijöille. Ian McEwanin määritteli Greenen ehkä keskeisimmän romaanin näin: ”One of the first lessons I took from (Brington Rock) it, was that a serious novel could be an exiting novel – that the novel of adventure could also be the novel of ideas”